Om het onszelf iets gemakkelijker te maken hebben we dicht bij het circuit een bed en breakfast geboekt. Hier konden de motoren veilig staan en wij konden een goede nachtrust pakken, zodat we om 7:00u konden vertrekken i.p.v. om 5:00u vanuit Noordbroek.

Aangekomen op Zandvoort bleek er niet zoveel veranderd in vergelijking tot 15 jaar geleden.
Albert heeft hier eerder gereden, voor Joyce was dit de eerste keer.

Na het inschrijven en het regelen van een voorrijder konden we beginnen met het klaarmaken van de motoren. Er bleek een onderdeel los te zetten van Joyce haar motor; dus toch nog even stressen voor de eerste sessie aan.

De eerste sessie
Voor de eerste sessie hadden we in eerste instantie een voorrijder geregeld. Deze kregen toegewezen samen met een andere deelnemer. Maar na anderhalf ronde achter de voorrijder besloten om zelf verder het circuit te gaan verkennen. De voorrijder ging verder met het begeleiden van de andere deelnemer. De eerste indruk na de eerste sessie: leuke bochten, prachtige kombocht, maar toch ook wel een circuit met reserves (vangrails en weinig uitloopruimte voor motoren). Na de eerste sessie bleek de bandenspanning nog niet goed te staan dus iets aangepast.

De tweede sessie en derde sessie
De tweede sessie met meer vertrouwen de baan op gegaan. Dit resulteerde in iets snellere tijden voor ons beide, maar nog lang niet tevreden over het eindresultaat. Daarnaast begonnen de banden redelijk te glijden van zowel Joyce als Albert, dus wederom te bandenspanning aangepast. Het weer hielp ook niet mee: veel wind, soms veel zon, soms helemaal geen zon, soms een spat regen. Al met al was het constant aanpassen aan de omstandigheden. Na de derde sessie bleek dat er iets niet goed was met de ventilator van de R6. Deze haperde constant, waardoor de temperatuur van de motor hoog op liep voorafgaande aan de sessies. Afgesproken dat ik onder het rijden de temperatuur in de gaten hield; als deze tijdens het rijden niet op zou lopen dan kon ik de dag nog afmaken.

De vierde sessie
Eindelijk genoeg moed opgedaan om de kombocht nog sneller te doen. Dit resulteerde in een zwarte vlag voor Joyce. De R6 had teveel lawaai (de geluidspaal staat aan het einde van de kombocht). Deze sessie mocht Joyce de baan niet meer op. Albert zat er goed op en kwam tevreden van de baan af.

Gelukkig liep de temperatuur van de R6 tijdens het rijden niet op. Hierdoor de dag nog af kunnen maken.

De vijfde sessie
Na de zwarte vlag in sessie vier toch weer de baan opgegaan. Hierbij de tip gekregen om de kombocht in de zesde versnelling te doen en zoveel mogelijk links te rijden aan het einde. Mogelijk dat het dan mee viel qua geluid. De laatste sessie was de band erg zanderig. Het circuit ligt natuurlijk in de duinen en bij wind (in dit geval veel wind) blaast er zand op de baan.

Beide motoren zijn hierna naar Motorcentrum Groningen gebracht voor reparaties en nieuwe banden. De ventilator bleek gelukkig een klein euvel te zijn (kabelbreuk). Dankzij Motorcentrum Groningen staan de motoren er in topconditie weer bij voor de eerste race op Assen dit jaar! 12 juli 2020!

Joyce
“Het was een leuke dag! Vooral de kleine kombocht na de Tarzanbocht vond ik fantastisch. Ik heb niet alles gegeven wat ik in mij had, omdat ik dat teveel risico vind op dit circuit. Al met al heb ik een hele leuke dag gehad!”

 

Albert

“Het was een geslaagde, leuke dag. Lekker gereden op een andere baan, maar toch met heel veel reserves. Het is en blijft een auto circuit. De uitloop voor motoren is nihil. Voor de ervaring was dit leuk om een keer te doen.”


Racing Circuit Zandvoort
29 juni 2020
Motorsportlifestyle


0 Comments

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *